Svar: Mad - knap 7 mdr.
6. oktober 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Diana
Tak for dit brev, som bestemt giver mening :)
Det er rigtig godt du skriver, for det vil være rigtig godt, at I kommer mere og mere igang med maden nu, hvor din dreng er lige ved at blive 7 måneder gammel. Netop med den alder han har nu, så vil han ofte have en stor lyst til at spise selv, sidde med mad i hånden, gumle og gnaske - og det skal du virkelig udnytte. Jo mere forskelligt du kan give ham nu, jo bedre er det og jo mere forebygger du kræsenhed senere hen.
Han skal have 3 hovedmåltider dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad, og derudover skal han tilbydes 2 mellemmåltider. Han skal tilbydes vand til alle sine måltider, enten af en almindelig kop eller et lille glas, eller du kan give ham vand af en tudkop. Og så skal han tilbydes 4 mælkemåltider - amning eller flaske - i døgnet. Og jeg anbefaler, at hans mælk ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
Det er vigtigt, at han stadig får sin mælk, men det er samtidig vigtigt, at mælken ikke fylder så meget, at det tager pladsen væk og lysten til den mere rigtige mad. Når bryst/flaske ligger fire gange dagligt og på de angivne tider, så giver det plads i maven til mere rigtig mad, samtidig med at en stor del af hans væskebehov stadig dækkes på denne måde.
Det vil være rigtig godt, at du "kun" giver ham grød to gange dagligt og resten af dagens måltider bør være grøntsagsmos med kød eller fisk, ligesom han også skal have frugt og bær. Og så vil det være super godt, hvis du kan give ham mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte på, opbløde med spyt og gumle og gnaske i. Du må meget gerne starte med lidt mad i hånden, og imens gør du så grød og mos klar, og følger så efter med lidt på en ske. Så han både får mad i hånden, som han kan sidde med selv, men også stadig tilbydes skemad.
Du fortæller, at han ofte står op mellem 5-6 og ofte puttes mellem 20-21. Ud fra dette, så ser mit forslag til en dagsplan til et barn på 7 måneder således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes eller flaske og sover lidt videre indtil ca 06, hvor I så står op og starter dagen stille og roligt.
Morgen 6.30-7: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos eller bærmos og vand af kop
Puttes til formiddagslur - og skal ikke have bryst eller flaske først. Mellemmåltidet erstatter nu mælken på dette tidspunkt.
Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden, det kan også være en middagsret fra glas. Vand af kop.
Amme/flaske og puttes til middagslur - 12-12.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagluren er...
Eftermiddag 15: Tilbydes igen frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kortere lur - kan evt. ammes kortvarigt først, det er bedre at du ammer her end midt nat, men stille og roligt forsvinder mælken også på dette tidspunkt.
Aften 17.30-18: Tilbydes igen ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet bliver mere og mere din mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris... Og maden får gradvist mere og mere bid. Han må også meget gerne sidde og gumle på lidt bagte kartoffelbåde, en broccoli- eller blomkålsbuket eller lignende, hvad du nu spiser selv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan dog variere efter hvor lang dagens 3. lur er og hvor sent den ligger...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt eller tilbydes drømmeflaske og begynder nu at kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05. Og tidlig morgen får han så mælk igen.
Jeg håber at ovenstående dagsplan giver lidt idé om, hvordan et døgn kan skrues sammen med den alder, din dreng har nu :)
Din dreng må som sagt gerne få mad med mere og mere bid og du skal som sagt udnytte hans lyst til at tygge, men det dur ikke, at han sidder med det i munden og ikke kan finde ud af at bearbejde det og synke det, så du må fiske det hele ud af munden på ham igen. Når du giver ham mad med lidt bid, så prøv at gøre det gradvist, så du f.eks. stadig lader mosen være cremet og blød, men skaber lidt bid ved at tilsætte kogt hakket kød eller fisk eller ved f.eks. at tilsætte lidt kogte ris til hans middagsret. På den måde kan han gradvist vænnes til at maden ikke bare skal synkes, men at den får mere og mere struktur og derfor skal tygges.. og synkes.
Prøv også om du kan give ham vand af kop undervejs, da også væske hjælper ham med at bearbejde maden i munden og hjælper ham til at kunne synke det. Han skal ikke længere ammes lige efter hvert måltid, men skal lære at drikke vand i stedet for bryst. Og giv ham som sagt mad i hånden, hvilket også vil styrke ham mundmotorisk :)
Jeg håber, at dette hjælper dit lidt videre, og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem måned for måned fra nu og til din dreng er 18 måneder gammel. Du kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få hvornår, og hvordan det skal gives :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2 opl. 2019.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske